Fair Treatment

advies | therapie | training | coaching | counseling

Ontspanningstherapie

Ontspanningstherapie

Wat

In de Ontspanningstherapie worden technieken aangeleerd waardoor iemand meer in staat is zelf beter te ontspannen. Vanuit een geleerde lichamelijke ontspanning is vervolgens een meer vitaminemix aan de maas, ontspanningstherapie nieuw zeeland begin jaren 90mentale ontspanning te bereiken.
De technieken die gebruikt worden zijn onder andere; progressieve relaxatie volgens Jacobson, autogene training (Schultz ea), body-focus, body-awareness, principes van de adem en ontspanningsmethode volgens Van Dixhoorn, verbeelding en visualisatie volgens Coué.
Centraal staat het verkrijgen van een grotere lichaamsbewustwording. Door toenemende ontspanning worden tevens herstelprocessen van lichaam en geest in gang gezet.
De relatie tussen psychisch functioneren en het hebben én herstellen van lichamelijke klachten komt steeds meer voor. Denk hierbij aan spanningsklachten die ontstaan bij problemen op participatieniveau, bv bij te hoge werkdruk. Spanningsklachten kunnen ook ontstaan op stoornisniveau, bv na een operatie of herstel van kanker.
Veel mensen hebben last van spanningen. Als je te veel of te lang achter elkaar deze spanningen houdt, kun je last en klachten krijgen.
Onze spieren zijn veel vaker dan we denken extra gespannen. Zelfs bij het kijken naar een spannende film wordt er niet voor niets gezegd dat iemand "gespannen zit te kijken". Wie angstig is, zorgen heeft of ergens over piekert, spant ook ongemerkt veel spieren. We spannen onze spieren ook als we ergens bang voor zijn. Angst is dan een soort alarmtoestand. bv. Als je uit angst voor een naderende auto, je spieren spant en wegspringt, is het spannen van je spieren dus heel nuttig.
Activiteit en rust moeten elkaar afwisselen. Rust is noodzakelijk voor het herstel van hetgeen in de activiteit is "verbruikt". Zowel lichamelijk, geestelijk als emotioneel. Een belangrijk voorbeeld van rust is slaap.

Voor wie

Als de slaap verstoord is kan ontspanningstherapie, de kwaliteit van de slaap verbeteren. Ontspanningstherapie is niet alleen belangrijk bij slaapstoornissen. Het is een belangrijk onderdeel voor het reguleren van spanning binnen het eigen lichaam en de emotionele beleving. Spieren kunnen afzonderlijk overgespannen zijn, dat kan doorwerken op andere spiergroepen. Dit zorgt ervoor dat alle systemen in het lichaam overspannen raken. Klachten zoals; vermoeide spieren, moeite met ontspannen, hoofdpijn, nek- en rugklachten, maar door-malen, slaapproblemen, zijn veel voorkomend om te starten met ontspanningstherapie.

Belangrijk voordelen van ontspanningstherapie zijn;
Uit onderzoek is gebleken dat het aanleren, leren beheersen, controleren en beinvloeden van spierspanning goed mogelijk is door de verschillende technieken van ontspanningstherapie.
Bij de technieken is geen medicatie nodig en de klant leert zelf de technieken aan zodat deze zelfstandig te gebruiken zijn.